Välkommen till FUISM!

Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer är en ideell förening öppen för alla som arbetar med pedagogik och lärande på svenska museer och andra kulturinstitutioner.

Föreningen arrangerar årligen möten, konferenser och seminarier för fortbildning och erfarenhetsutbyte. I pristävlingen Årets pedagogiska projekt lyfter FUISM fram inspirerande och framgångsrika projekt som bedrivs på svenska museer och kulturinstitutioner. Prisutdelningen sker på Riksförbundet Sveriges Museers Vårmöte.

Föreningen bildades 1971 och har sedan dess arbetat med att stärka musei- och kulturpedagogiskt arbete på olika sätt. Föreningen är öppen för alla som arbetar med pedagogisk verksamhet vid museer och andra kulturinstitutioner. Även personer med anknytning till föreningens intresseområden; pedagogik, förmedling, publikarbete, lärande etc. kan söka medlemskap

Från och med verksamhetsåret 2020 kan även en organisation relevant för föreningen söka medlemskap.

FUISM finns på Facebook – Gå gärna in och gilla oss och passa på att tipsa om spännande pedagogiska projekt och aktiviteter som är på gång just nu.