Årets Pedagogiska pris
Vinnare 2021
Hallwylska museet har vunnit med sin digitala dramavisning ”Ring dåtiden”.
Ring dåtiden kan en skolklass ringa upp museet via videolänk och möta pedagoger i roller som kokerskan Esther Klaesson och betjänten Eskil Agrell/husan Anna Lindholm för att ställa sina frågor om livet för 100 år sedan.
Juryns motivering:
”Ring dåtiden är ett lysande exempel på när det digitala på ett enkelt sätt stärker upplevelsen istället för att vara en barriär. Dramatiseringen tillför en extra dimension till det digitala mötet, och formatet skapar möjligheten att komma nära trots distans. Att det är en slump vem som svarar på andra sidan luren och samtidigt ett improvisationsmoment förhöjer upplevelsen ytterligare.”
Det vinnande projektet är framröstat av föreningens medlemmar. Totalt nominerades 26 pedagogiska projekt. Av dessa valde FUISM:s styrelse ut tre finalister:
• Ring dåtiden – Hallwylska museet
• Konst på besök – Göteborgs konstmuseum
• Mitt liv – Nordiska museet
Läs mer på Digitalt skolprogram – Hallwylska museet
Kontakt Hallwylska museet: Frida Bowallius, frida.bowallius@shm.se, 08-402 30 97
Vinnare 2020
Kampen i tiden, Jönköpings läns museum
”Kampen i tiden” förenar det digitala spelet med det fysiska rummet i syfte att öka kunskap, engagemang och delaktighet i kulturhistorien för barn och unga. Genom att anställa ungdomar skapas äkta mandat och ambassadörskap och projektet får ett genuint deltagarperspektiv. Gediget, kreativt och ärligt.
Läs bidraget i sin helhet (PDF-fil öppnas i nytt fönster): Bidrag Jönköpings läns museum
Se en presentation av bidraget (film öppnas i nytt fönster): Presentation Kampen i tiden
Vinnare 2019
Social medier, Livrustkammaren
Med humor som metod når Livrustkammarens sociala medier ut brett och har både vidgat sin publik och sänkt trösklarna till historien. Genom att kommentera samtiden görs det förflutna dagsaktuellt samtidigt som de egna samlingarna synliggörs. Allt med syfte att skapa ett intresse för historia hos besökaren.
Läs bidraget i sin helhet: Bidrag Livrustkammarens sociala medier
Vinnare 2018
Spelar roll, Forum för levande historia
I Spelar roll lyfts åskådarrollen fram i ljuset. Ett väl genomarbetat pedagogiskt program som visar att den som inte ingriper legitimerar övergrepp. Genom kunskap och reflektion ges eleverna verktyg för att förstå att olika möjligheter till agerande finns och att individens val att agera spelar roll.
Läs bidraget i sin helhet: Bidrag Spela roll
Vinnare 2017
Med bilden till språket, Marinmuseum
I Marinmuseums projekt ”Med bilden till språket” skapas ett intressant och oväntat möte över generations-, språk- och kulturgränser. Det pedagogiska konceptet är fritt och öppet, då bildgestaltning blir utgångspunkt för samtal mellan nyanlända ungdomar och marinofficerare. Här förverkligas ambitionen att göra museet till ett rum för dialog och möten.
Läs bidraget i sin helhet: Bidrag Med bilden till språket
Vinnare 2016
Välkommen till min plats, Stockholmkällan, Stockholm
(Foto: Sofia Dahlquist, Stockholmskällan)
”I projektet Min plats undersöks dåtid, nutid och framtid med den välbekanta platsen som utgångspunkt för nyskapande. En genomarbetad metod, lätt att applicera för alla, värd att uppmärksammas.”
Läs bidraget i sin helhet: Bidrag Välkommen till min plats, Stockholmskällan
Vinnare 2015
Face the facts – Arbetets museum
Projektet når en målgrupp som vanligen står långt ifrån museer och kulturinstitutioner. Genom kloka val av samarbetspartners, stort engagemang, tålamod och gott om tid har ni byggt upp det engagemang och ömsesidiga förtroende som krävs för att skapa delaktighet på riktigt. Face the Facts är ett modigt och öppet projekt som i grunden förändrar både museer och människors liv.
Läs bidraget i sin helhet: Face The Facts
Vinnare 2014
Projektet Ankomsten – Bror Hjorths Hus, Uppsala
En lyckad kombination av bild, ord och möten, där metoden är tydlig och enkel och respekten för allas lika värde känns självklar. Genom att berätta om ankomsten till ett främmande land, med inspiration från fantastiska bilder ur Shaun Tans prisbelönta bok, kopplat till skapandet av egna bilder ges mervärden i lärandet som för långt bortom ett ökat ordförråd i svenska.
Läs bidraget i sin helhet: Ankomsten
Vinnare 2013
Projektet Hembygd – någonstans i Sverige ”Plattformen”, Rot produktion
Ett gediget pedagogiskt projekt som sätter de ungas tankar och perspektiv i främsta rummet. Varje bild och inlägg är unikt, samtidigt växer en tydlig bild av dagens Sverige fram genom plattformens helhet. Arbetet har startat i det lilla, nära och bekanta för att sedan lyfta till de stora angelägna frågorna som makt, flykt och fördomar. Frågorna som projektet väcker känns både relevanta och aktuella. Ett projekt med hjärta där målgruppens delaktighet och engagemang berör.
Läs bidraget i sin helhet: Hembygd